Livet enligt mig

fredag, november 25, 2005

Varför blogga?

Jag tänker alltså finns jag, jag skriver alltså utvecklas jag. Jag skriver i första hand för att organisera mina tankar, att ge dom struktur. Jag skriver för en fiktiv läsare. Om det bara blir jag som läser bloggen, so what! Språkets betydelse underskattas anser jag. Kunskap är makt. Okunskap är fattigdom. Den okunnige kan förledas och manipuleras. Den med kunskap ser igenom demagogin och kan fatta så självständiga beslut det nu är möjligt att fatta för en människa.

Det är med sorg jag ser och hör hur illa det är ställt med språket i de allra fattigaste delarna i Sverige. Hur skall man kunna formulera krav om de viktigaste delarna av språket fattas. Det räcker inte med att känna till den senaste modetrenden eller slänga sig med uttryck som "Yo", "Bitch" eller "Motherfucker". Inte heller räcker den torftiga Rinkebysvenskan långt. Utanförskapets cementering sker redan med den språkdräkt som följer med fattigdomen och därmed möjligheten att utveckla sitt tänkande genom ett större ordförråd.

Vill vi undvika kravaller som i de franska hopplöshetens förorter, kravaller utan egentliga krav och tecken på ett utanförskap som är avgrundsdjupt så kan inte vi inte stillatigande åse att andra och tredjegenerationens invandrare har ett språk som isolerar dom från övriga samhället. De sociologer som romantiserar Rinkebysvenskan och menar att den förnyar och berikar svenskan behöver inte själva leva i den verklighet där den pratas.


 
Bloggar