Livet enligt mig

onsdag, november 30, 2005

Existerar ondska?

Enligt kristen synvinkel finns en god Gud och en ond Djävul som kämpar med varandra. Men man kanske skall gå utanför de troendes ibland snäva värld om man skall finna allmänmänskliga tolkningar.

De flesta skulle nog säga att ondska existerar om man med det menar en medveten handling som orsakar smärta, lidande eller död för en andra eller tredje part.
Ett icke ondskefullt gott handlingsätt är sålunda ett som jag själv vill bli behandlad på.

Omtänksamt och hänsynsfullt, ett som inte skadar mig eller andra vare sig på kort eller lång sikt.

Men om jag menar att jag inte kände till konsekvenserna av mitt handlingssätt? Är jag då ursäktad? Eller om jag handlar så att andra lider för "deras eget bästa"?

En handling som orsakar skada är för det mesta alltid på något sätt en medveten handling. Även om bortträngningsmekanismerna är omfattande så inser de flesta att de gjort fel.

Barns handlingar kan vara egoistiska, grymma och rent av onda men är det då främst på grund av brist på konsekvensanalys och erfarenhet.

De vuxna handlingarna begränsas av samhällsnormer och lagar men skulle ofta utan dessa vara att försöka maximera den egna "lyckan" på andras bekostnad. Är det inte mest på grund av rädsla för straff och att inte vara socialt accepterad och den därpå följande skamkänslan som vi avstår från egoistiska onda handlingar? Vi har alltså en vuxen konsekvensanalys. Vi har alltså ett ickepsykopatiskt handlingssätt vare sig det nu beror på samhälls eller egna normer.

Vad säger man då om intoleranta extremistiska ledare för länder eller rörelser med stor makt eller inflytande. Dessa behöver för det mesta inte bekymra sig för straff, konsekvensanalys eller social acceptans utan kan leva ut sin patologiska psykopati fullt ut, vilket gör dessa människor farliga och onda!

Två sidor av samma mynt är George W Bush och Usama bin Ladin. Politiska extremister med var sin Gud som alibi för sitt handlande.

Jag är bekymrad!


 
Bloggar