Lantzifiering av "public service"
Den kultur av lättsam underhållning som sprider sig inom SR;s olika delar är till en del ledningens försök att svara på kommersiell medias konkurrens om mediautrymmet. När olika delar av programutbudet blir mer "ungdomligt" och "spännande" finns också en uppenbar risk för infantilisering.
Den del av radions programutbud som av hävd varit en del av folkbildning och fördjupning och en mycket uppskattad del som en stor del av befolkningen dagligen lyssnar på, har under senare tid varit utsatt för en attack av lättsam pratradio -underhållning av kommersiellt snitt. Den babblande, fnissande, ytliga och lättsamma programledarstil som Annika Lantz företräder kanske passar i kommersiell reklamradio där inget av vikt får sägas mellan jinglarna men hör definitivt inte hemma i public service-radio som SR;s P1.
Vilken ny lyssnargrupp vill SR;s ledning vinna genom den nya satsningen? Förutom Lantz i P1 finns också t ex ett program som Stil, där ytlighet, kändisfixering och glamour breder ut sig i bästa dam och kvällstidningsstil. Om tanken är att sänka sig en nivå för att vinna ovana lyssnare till kvalitetsradio har uppdraget med public service-radio missuppfattats totalt.
Den demokratiska tanken med en kvalitetsradio som fördjupar, utvecklar och utbildar får inte gå förlorad. Risken finns när den borgerliga regeringen ännu inte helt klart deklarerat sin syn på public service. Maktkampen inom ledningen kan ses som en kamp om framtida inriktning. Men som alltid är den folkliga opinionen oerhört viktig.
Den del av radions programutbud som av hävd varit en del av folkbildning och fördjupning och en mycket uppskattad del som en stor del av befolkningen dagligen lyssnar på, har under senare tid varit utsatt för en attack av lättsam pratradio -underhållning av kommersiellt snitt. Den babblande, fnissande, ytliga och lättsamma programledarstil som Annika Lantz företräder kanske passar i kommersiell reklamradio där inget av vikt får sägas mellan jinglarna men hör definitivt inte hemma i public service-radio som SR;s P1.
Vilken ny lyssnargrupp vill SR;s ledning vinna genom den nya satsningen? Förutom Lantz i P1 finns också t ex ett program som Stil, där ytlighet, kändisfixering och glamour breder ut sig i bästa dam och kvällstidningsstil. Om tanken är att sänka sig en nivå för att vinna ovana lyssnare till kvalitetsradio har uppdraget med public service-radio missuppfattats totalt.
Den demokratiska tanken med en kvalitetsradio som fördjupar, utvecklar och utbildar får inte gå förlorad. Risken finns när den borgerliga regeringen ännu inte helt klart deklarerat sin syn på public service. Maktkampen inom ledningen kan ses som en kamp om framtida inriktning. Men som alltid är den folkliga opinionen oerhört viktig.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home