Livet enligt mig

fredag, juni 29, 2007

Egenintresse











När man så tydligt ser att Alliansens mål är att skrota det system som har varit ett framgångsrecept för kapital och den svenska "välfärden", och vet att de idag helt styrs av den s k Timbrohögerns ideologi, vars mål är den råa kapitalismen utan "mänskligt ansikte", blir man inte förvånad över de ständiga attackerna på välfärdssystemet.

Den ideologiska förberedelsen för systemskiftet har varit massiv. Socialdemokratin förvandlades under dessa decennier till ett parti som anammat stora delar av det ideologiska godset. Kanslihushögern inom sossarna förberedde det ekonomiska skiftet.

Amsagorna om dynamiska effekter, marknadens självreglerande förmåga och behovet av att skapa större klyftor för att människor skall arbeta bättre är just myter, det enda dynamiska i detta är hur fort rikedomarna omfördelas.

Den borgerliga regeringsalliansen har trots den arbetarvänliga retoriken ständigt attackerat fackföreningen, hyresgästföreningen och allt som för borgerligheten förknippas med kollektiva lösningar, det har talats om det osunda egenintresset, det som under lång tid byggts upp underifrån för att försvara t ex arbetare och hyresgäster mot ocker, utsugning och omänskliga förhållanden.

För första gången på länge har Sverige en regering som har föresatt sig att föra en ren klasspolitik. I borgarklassens intresse. Att ersätta tanken på solidaritet med egoism och ökade klyftor.

Förutsättningen för Timbrohögerns samhälle är de stora klyftorna, för att några skall leva i extremt överflöd måste några betala för kalset med sin låga standard.

Attackerna mot arbetslösa, sjukskrivna och de stora skattesänkningarna för de förmögna visar detta. De planerade utförsäljningarna av statliga företag och privatiseringarna inom sjukvården är andra exempel. Att genom marknadslösningarna prioritera vinst framför solidariska lösningar.

Och nu förslaget om marknadshyror. Inte det första brutna vallöftet. Men kanske det förslag som kommer att få de största konsekvenserna. Den reglerade bostadsmarknaden kom till just för att skydda mot ocker, obefintligt underhåll och att garantera att alla kunde få en dräglig bostad.

En än större segregation av bostadsmarknaden kommer att bli följden av marknadshyror. Vilka kommer att ha råd att bo kvar i "attraktiva lägen" om hyran höjs med 30% i genomsnitt? Och med inriktningen att "bidragssamhället" skall avvecklas så kommer inget bostadsbidrag att kompensera en höjning. Kvar blir de förmögna.

I ytterområdenas miljonprogram får samhällets olycksbarn och alla med normala inkomster hållas väl avskilda från eliternas "shielded communities". Unga utan förankring på arbetsmarknaden blir utestängda. Det sociala ursprunget kommer mer än idag att synas i boendet.

Är det inte snart dags att bjuda denna mörkblå samling lite motstånd? Socialdemokratin har fortfarande problem med orienteringen efter ordförande Perssons snöpliga sorti när han sålde sig som den sämsta hora till den bäst betalande reklambyrån och drömde sig bort i herrgårdens famn, och med en förnyande högersosse som Sahlin som tillhört den Perssonska inre kretsen i åratal finns inget annat än ord att vänta.

Det riktigt uppseendeväckande i den "röda" ringhörnans agerande under avregleringens första år är Vänsterpartiets medverkan, vilket kanske säger något om deras lillebrorsmentalitet gentemot socialdemokratin.

Motståndet måste börja underifrån, som alltid för att de politiska och ekonomiska eliterna skall förstå allvaret. Högervågen som pågått i tre decennier och började med den socialdemokratiska kanslihushögern måste få ett slut! Innan Alliansen säljer ut allt! Och innan socialdemokratin bestämmer sig för en ytterligare period med marknadsliberala inslag och att gå längre högerut i sitt röstfiske.

2 Comments:

  • Word!

    By Blogger Mats, at 8:33 fm  

  • Hej Alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min man och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket, men det kommer till en punkt när han deltar i affärer med en kvinna som är hennes medarbetare. Jag har aldrig föreställt mig det, men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, mina sena arbeten fick mig att tänka på frågan, även vid mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex när vi lovar att göra det på bröllopet årsdag, 15 dagar före bröllopsdagen erkände han det ja, han hade sex med sin kollega.
    Han tog med henne i min säng när jag var ute och arbetade, det betyder att mina känslor var helt värdefulla mot honom. Mitt mentala tillstånd är fullt av plågor, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan. Den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig att hitta en bra stavningskastare, först och främst trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen, men jag måste försöka tills jag kom över PROPHET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen och göra människor glada i deras förhållande och några andra historier om andlig sjukdom och mer.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara som ett mirakel för mig, är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och han är nu kär i mig som aldrig tidigare.
    Har du behov av hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, fru, pojkvän, flickvän, vinnande av lotterier, växtbaserad botemedel mot sjukdom, hiv, sjukdomar, astma, artrit, fybroid, stroke eller någon form av sjukdom, andligt problem , Jobbsökande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp när det gäller några livsutmaningar borde kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    By Blogger Safa Sadat, at 12:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggar